Pierwszy innowacyjny WIRTUALNY DZIEŃ ODKRYWCÓW ZAWODÓW w NESTRO.

Możliwości spotkań naszego przedsiębiorstwa z uczniami wybierającymi swoją drogę zawodową i doradztwo zawodowe w dobie pandemii Covid, zostało wystawione na swoistą próbę.
Pozornie wydaje się, że pokazanie uczniom zawodów i kierunków edukacji w praktyce jest teraz praktycznie niemożliwe. Ograniczenia związane z funkcjonowaniem szkół jak i zakładów pracy mogłyby się wydawać barierą nie do przejścia. Jeśli jednak za motto postawimy sobie, że nie istnieją drzwi, których nie dałoby się otworzyć, potrzebujemy jedynie odrobinę technologii i kreatywności, aby edukację zawodoznawczą uczynić ciekawą i inspirującą.
Starając się sprostać tym wyzwaniom we współpracy z doradcą zawodowym PSP1 w Oleśnie Anna Hiller-Janik zorganizowaliśmy pierwszy w województwie (a może i w kraju) Wirtualny Dzień Odkrywców Zawodów.
Idea tego przedsięwzięcia nawiązuje do realizowanego przez nas od 2016 roku stacjonarnego Dnia Odkrywców Zawodów, podczas którego dziesięciu wybranych uczniów klas ósmych obserwowało pod opieką wyznaczonego pracownika elementy zawodu, którym się interesują. Wieloletnie doświadczenie udowodniło, że tego typu praktyka ma długofalowe działanie na sposób wyboru zawodu jak i poszukiwanie praktyki i pracy przez młodzież uczestniczącą w innowacji. Pozwalało im to na podniesienie wiedzy o swoich mocnych i słabych stronach, na rozbudzenie zainteresowań jak i ostatecznie wpływało samodzielny wybór edukacji na etapie szkoły branżowej lub średniej.
Tak wyjątkowe połączenie naszych oczekiwań z wpływem na kształtowanie się postaw świadomego przyszłego pracownika i ucznia okazało się być bardzo korzystnym rozwiązaniem dla obu stron. Dzięki temu autorskiemu projektowi nasze firmy kształcą aktualnie 9 uczniów w różnych zawodach szkoły branżowej.
Nie chcąc zaniechać tak dobrze funkcjonującej innowacji dydaktycznej w tym roku szkolnym 25.02.2021 zarząd przedsiębiorstwa jak i pracownicy,wyszli naprzeciwko oczekiwaniom uczniów i wspólnie z doradcą zawodowym przeprowadzili Wirualny Dzień Odkrywców Zawodów, czyli w wersji online z wykorzystaniem aplikacji Teams.
Zasada pozostała ta sama- uczniowie PSPnr 1 w Oleśnie po procesie selekcji zostali przydzieleni do zespołów pracowników na Teams. Pierwszym etapem było wspólne online spotkanie z Dyrektorem firm i zapoznanie ze specyfikacją naszych firm oraz z zasadami WDOZ. Następnie uczniowie dołączyli do spotkań online zorganizowanych przez naszych pracowników w poszczególnych zawodach: księgowość, logistyka, operator maszyn CNC, konstruktor, informatyk, ślusarz.
Pracownicy, korzystając z opcji Spotkania na MS Teams prezentowali uczniom miejsce pracy, specyfikację urządzeń, sposób obsługi programów 3D i sterujących urządzeniami, specyfikację pracy z klientem. Dzięki opcjom wideokonferencji jak i korzystając z funkcji udostępniania pulpitu, uczniowie mogli wykonywać elementy pracy wraz z naszymi pracownikami. Każdy uczeń miał włączoną kamerę tak, aby jak najbardziej spersonifikować kontakt z pracownikiem, który ich szkolił. Po zakończonej obserwacji nastąpiło ponowne spotkanie na głównym zespole i podsumowanie tego, co uczniowie mogli zaobserwować. Każdy uczestnik mógł opowiedzieć, czy obserwowany zawód jest dla niego atrakcyjny, jakie ma własne refleksje.
Uczniowie byli zaskoczeni, że tak można poznać środowisko i miejsce pracy, bardzo podobało im się podejście naszych pracowników, z którymi bardzo szybko nawiązali kontakt, mimo że wszystko odbywało się zdalnie. Tego typu działanie pobudziło aktywność uczniów, ale też pokazało, że pracownicy firmy potrafili rewelacyjnie zainteresować ich, prowadząc zajęcia tego typu.
Jest to kolejny dowód na to, że praktyczne podejście do nauczania nawet w wymiarze zdalnym jest niezwykle istotne.
Obserwatorami WDOZ była pani Marta Polanowska-kierownik pracowni kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego wRegionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu oraz Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Oleśnie pan Adam Adamski.
Bardzo dziękujemy naszym pracownikom: Aurelii, Claudii, Adrianowi, Marcinowi, Pawłowi, Mateuszowi, Jankowi, Klaudiuszowi za duże zaangażowanie i inspirujące rozmowy z uczniami